středa 4. března 2015

Rozvaliny Gorlanu

Autor: John Flanagan
Série: Hraničářův učeň
Díl: první
Nakladatelství: Egmont
Vydání v ČR: 2008
Překlad: Zdeňka Tenklová

Počet stran: 270


Anotace

Will je na svůj věk malý, ale zato je hbitý a neobyčejně bystrý. Celý život snil o tom, že se stane slavným rytířem jako otec, kterého nikdy nepoznal, ale do bojové školy na hradě Redmontu ho pro malý vzrůst nepřijmou. Místo toho se dostane do učení k Haltovi, tajemnému hraničáři, jehož záhadnou schopnost neviditelně se pohybovat lidé přičítají černé magii. Will se postupně učí používat zbraně hraničáře: luk a šípy, šedozelenou pláštěnku a houževnatého malého ponyho. Ačkoli Will nemá meč ani velkého koně, po kterých tolik toužil, zjistí, že dobrý hraničář je pro království stejně důležitý jako slavný rytíř. A když se s Haltem vydá na nebezpečnou výpravu do pustiny, aby vystopoval děsivé tvory, kteří se chystají zabít krále, zjistí nakonec, že hraničářské zbraně nejsou tak špatné…




Děj

Will nepoznal svoje rodiče a stejně jako další 4 sirotci vyrůstal na hradě Redmontu díky štědrosti barona Aralda. A právě teď přišel den, kdy se rozhoduje kam a jestli vůbec půjdou do učení. Will si přeje být rytířem, ale jeho sen se rozpadne, když ho nepřijmou do bojové školy kvůli jeho malému vrůstu. Je mu však nabídnuto místo učně u hraničáře Halta. Halt je tajemný muž, který se zdá neustále zachmuřený. A Will tuto nabídku přijme.
Jak trénink jeho hraničářských dovedností pokračuje, Willovi se stýská po kamarádech, které už téměř nevídá. Veškerý čas věnuje zdokonalování střelby, stopování, splynutí s okolím a spoustě dalších nezbytných úkonů. Jak sám postupně zjišťuje, hraničář rozhodně nemá nudný život. A v tom všem spěchu ohledně učení pozná i nového čtyřnohého kamaráda.
Přijdou však i chvíle, kdy relativně poklidný trénink vystřídá napětí a dobrodružství. Lovit bájné příšery totiž není hračka.



Hodnocení

Kniha, která je určená primárně mladším čtenářům, ale rozhodně potěší i starší publikum. Tak bych Rozvaliny Gorlanu popsala jednou větou. Jedná se o první díl z dvanáctidílné série, který naláká čtenáře k dalšímu čtení o hraničářských dobrodružstvích.
Než jsem se do knihy pustila, slyšela jsem samé pozitivní ohlasy. Byla jsem trochu skeptická, přeci jen číst knihu pro mládež když jste už o něco starší, by nemusela být taková zábava. Ale šeredně jsem se spletla. Všech 270 stran mě bavilo. Vcelku rychle jsem se do celého příběhu vžila. Během prvních stránek se přede mnou začal objevovat celý hrad se všemi svými zákoutími a zřetelně jsem viděla všechny věže, stejně jako rozložitý strom u jedné z nich. Nezaznamenala jsem žádný zádrhel, četla jsem dál a dál a hltala každé dobrodružství, každý okamžik, který se mým očím naskytl.
Také se mi líbila ponaučení, která si z této knihy může odnést každý. Například to, že šikana by se neměla zatajovat, a že přátelství může vyrůst i z kořenů dřívějšího nepřátelství.
Ano, jazyk je jednodušší, ale všechny knihy nemusí být psány ve složitých větách s hromadou cizích slov. Rozvaliny Gorlanu jsou odpočinkovou četbou, která vás však vtáhne do děje. Budete mít pocit, že ten divočák se rozzuřeně řítí přímo na vás a pocítíte slast ze zásahu terče šípem.
Jestli tuto knihu právě teď louská váš syn, mladší sourozenec, vnučka nebo synovec s neteří, rozhodně se k nim přidejte. Společné čtení bude bavit vás všechny a vy uvidíte, že někdy jsou "předsudky" vážně na obtíž. Člověk tak totiž přichází o možnost ponořit se do skvělého světa, který má co dát jak těm mladším z nás, tak i těm starším a zkušenějším.







 Sečteno podtrženo - mé hodnocení:








2 komentáře:

  1. Taky se mi série Hraničářova učně líbí a mrzí mě, že jsem se k ní nedostala za mlada (jako třeba k Harrymu :-D), určitě bych si to víc užila. :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně tak - být mi o pár let méně, tak mě to pohltí ještě víc! :)

      Vymazat