sobota 2. srpna 2014

Jsem roztříštěná


Autor: Tahereh Mafi
Nakladatelství: CooBoo
Vydání v ČR: 2013
Překlad: Pavla Kubešová

Počet stran: 287

Anotace

                                       Jsem prokletá.
                                           Mám dar.
                                         Jsem zrůda.
                                Jsem víc než jen člověk.
                                  Můj dotek je smrtící.
                                Můj dotek znamená sílu.
                                   Jsem jejich zbraň.
                                      Budu se bránit.



Nikdo neví, proč je Juliettin dotek smrtící, ale Obnova s ní má své plány. 

                               Chtějí ji použít jako zbraň. 
                    Ovšem Juliettina představa je úplně jiná...

                    Kniha kterou držíte v ruce, vás bude děsit.
                           Tuhle knihu nebudete moci odložit. 



Děj

Juliette - mladá sedmnáctiletá  dívka, která je zmatená. 264 dní je zavřená mezi čtyřmi holými stěnami s jediným oknem, jednou postelí, jedním sešitem a tužkou. Za celou tu dobu s nikým nepromluvila. Ale slyšela zvuky z ostatních kobek - děsivé zvuky. A najednou stojí ve dveřích mladý muž, který tu má být zavřený s ní. Nic o něm neví a on neví nic o ní. Neustále se jí však vyptává a jí to nutí vzpomínat na minulost - na to, že se jí rodiče vzdali když zjistili co dokáže. Jak se k ní kdysi chovali ostatní. Nejzáhadnější však je, proč ji zavřeli s tímhle klukem, Adamem. A na to přijde vzápětí. Rozluštění téhle hádanky je opravdu překvapivé..


Hodnocení

Už dlouho se mi nestalo, abych se do knihy začetla tak snadno. Příběh má spád, nechybí však ani popisnější pasáže. Nejedná se o akční knihu, jde bude jen samé "bum bum bum". Juliette vše popisuje zcela jasně, ale ne stroze. Dokáže vyjádřit své pocity pomocí slov, nazývá věci pravými jmény.
Přeškrtnuté pasáže, jsou příjemným zpestřením. Je vidět, že i Juliette, stejně jako my všichni, myslí na věci, na které by myslet neměla nebo nechce. V jedné knize z mnoha je to zajímavý detail, který by se však neměl přenášet do ostatních knih.
Co se týká prostředí, ve kterém se pohybujeme - některé části mi přišly lehce představitelné, jak však děj pokračoval, bylo složitější si stavby a prostor, ve kterém se postavy pohybovaly, vykreslit v hlavě.
Samotné postavy mi občas "lezly na nervy". Ve vyhroceném momentu bych nečekala, že se budou věnovat ještě jiným věcem, než aktuálnímu problému. Uprostřed celé krizové situace jsou na chvilku mimo ten největší tlak a už "mají roupy".
Závěr mi však naprosto vyrazil dech, něco tak monstruózního jsem nečekala a o to víc mě právě takový konec potěšil. Nalákat čtenáře na další díl je umění, které je potřeba pokud píšete knižní sérii. Tahereh je v tomto ohledu bezesporu umělkyní.



 Sečteno podtrženo - mé hodnocení:



Žádné komentáře:

Okomentovat